TRANSLATE

Erityisluokat heikentää oppimistuloksia

Yhdistyneet kansakunnat on 1990-luvulta lähtien vaatinut vammaisten lasten opetuksen järjestämistä tavallisilla luokilla. Tähän velvoittaa myös vuonna 2006 hyväksytty vammaisten oikeuksien sopimus.

Tasa-arvon lisäksi kysymys on oppimisesta: erityisluokkien on havaittu heikentävän oppimistuloksia.
Suomessa siirtojen kohteeksi joutuu noin kuusi prosenttia peruskoulun oppilaista. Perusteltu tarve olisi luultavasti alle yhden prosentin.

Tähän lukuun on mahdollista päästä, jos päätösvalta siirroista otettaisiin opettajilta ja annettaisiin terveydenhuollon ammattilaisille.



Timo Saloviita HS Vieraskynä 3.3.2015
Kirjoittaja on erityispedagogiikan professori Jyväskylän yliopistossa.