Yhdistyneet kansakunnat on 1990-luvulta
lähtien vaatinut vammaisten lasten opetuksen järjestämistä tavallisilla
luokilla. Tähän velvoittaa myös vuonna 2006 hyväksytty vammaisten
oikeuksien sopimus.
Tasa-arvon lisäksi kysymys on oppimisesta: erityisluokkien on havaittu heikentävän oppimistuloksia.
Suomessa
siirtojen kohteeksi joutuu noin kuusi prosenttia peruskoulun
oppilaista. Perusteltu tarve olisi luultavasti alle yhden prosentin.
Tähän
lukuun on mahdollista päästä, jos päätösvalta siirroista otettaisiin
opettajilta ja annettaisiin terveydenhuollon ammattilaisille.
Timo Saloviita HS Vieraskynä 3.3.2015
Kirjoittaja on erityispedagogiikan professori Jyväskylän yliopistossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti