Osastolla
lapsi heti muisti henkilökunnan ja lasten nimet. Mutta tultuaan
osastokokouksen puheenjohtajaksi, hän hämmentyi, kun ei osannut sanoa
erään hoitajan nimeä. Tämä viittaa kasvosokeuteen. Hän tunnistaa ihmiset
paremmin esimerkiksi hiusten väristä, kuin kasvonpiirteistä.
Vaikeaa
lapselle on abstraktien käsitteiden ja kokonaisuuksien ymmärtäminen.
Matematiikassa pitkät sanalliset tehtävät pitää selittää. Toisaalta
poika oppii mielellään sääntöjä. Laskusäännön opittuaan hän tekee
mielellään matematiikantehtäviä. Lääkityksen alettua lapsi unohti mm. jo
opittuja laskusääntöjä ja kuinka kellotaulua luetaan, vaikka hän osasi
kellon jo ennen kouluikää. Tämä hämmentää lasta ja osaltaan vaikuttaa
lääkekielteisyyteen.
Lapsi vastustaa helposti uusia ja
odottamattomia asioita ja tilanteita. Lapselta puuttuu uusissa asioissa
aloitekyky ja motivointi vaatii opettajalta kekseliäisyyttä. Uuden
asian oppimisessa auttaa, jos asia voidaan liittää lapsen sen hetkisiin
kiinostuksen kohteisiin – kuten esimerkisi Kalevala, josta hän vieläkin
haluaa oppia lisää. Aiheeseen voi liittää monia sivujuonteita eri
oppiaineista. Sammontaonnasta saa vaikka matematiikkan tehtäviä ja
matkan Pohjolan emännän luo voi liittää vaikka maantieteeseen.
Innostuttuaan lapsi toimii mielellään itsenäisesti. Laskutehtävät
sujuvat kun lapsi opii uuden laskutavan. Lapsi etsii kiinnostuksen
kohteestaan mielellään lisätietoa vaikka internetistä. Lasta voi myös
palkita omilla antamalla aikaa omiin kiinnostuksen kohteisiin. Hankalan
tehtävän jälkeen voi antaa hänen itsenäisesti paneutua vaikka Kalevalan
historiaan.
Poika pitää keskustelutunneista. Hän
pohtii filosofisia kysymyksiä mielellään aikuisten kanssa. Lapsi
muistelee alkuaikoja Auroran koulussa. Häntä kiinnosti keskustelu
itsekkyydestä ja odotti jatkoa, jonka piti käsittellä epäitsekkyyttä.
Suuri pettymys oli, kun hoitaja vai hänet pois kesken tunnin. Oppitunti
kesti tuolloin vain puoli tuntia ja lasta selväsiti ahdisti, kun
epäitsekkyys jäi käsittelemättä. Mielenkiintoinen oppitunti voi kestää
täydet 45 minuuttia. Hankalat uudet asiat voivat vaatia oppitunnin
pilkkomista pienempiin kokonaisuuksiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti